Digifacts: digitalisering en de implicaties

In de maatschappij lopen vele processen door elkaar heen. We hoeven alleen maar aan de verschillende complexen te denken, zoals de industrie, dienstensector en de particuliere consumptie van informatie, om te beseffen hoe grootschalig de verschillende processen of informatiestromen zijn. Veel hiervan was jaren geleden nog analoog, waardoor talloze zaken langzamer gingen. In deze blog nemen we een aantal punten van de digitalisering met je door. 

Grootschalige digitalisering

Na de grootschalige digitalisatie van de laatste 25 jaar, zeker na de komst van het internet, dat voor vrijwel iedereen beschikbaar is, zien we een acceleratie van verschillende processen in de maatschappij. Alles is bijvoorbeeld administratief sneller te regelen. Ook kennis (bijvoorbeeld e-book) kan gemakkelijk in luttele seconden na aankoop van Polen naar Amerika gestuurd worden. Door het simpelweg in Amerika te downloaden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn, dat je als uitgever bestaande boeken digitaliseren gaat en daarna als e-book verkoopt. Ook kan het om volkomen nieuwe e-books gaan. De digitalisering heeft ons veel gebracht, bijvoorbeeld het eenvoudig kunnen thuiswerken tijdens de coronacrisis. Toch zijn er ook wat kanttekeningen te plaatsen bij dit fenomeen. 

Sociale media  

Het fenomeen van sociale media maakt het mogelijk om digitale beelden en teksten te versturen. De snelheid waarmee dit gebeurt is ongelooflijk. Er zijn zowel positieve als negatieve effecten waar te nemen die samenhangen met deze vorm van nieuwe media. Door de snelheid is informatie op elke plek op de wereld binnen luttele seconden, handig voor pr en marketing, of nieuwsberichten, maar deze is content is niet altijd juist. Dit laatste zorgt voor weer allerlei andere problemen die potentieel disruptief zijn. Denk bijvoorbeeld aan beïnvloeding van de verkiezingen door buitenlandse mogendheden. Een vorm van ondeugdelijk informatie waar we natuurlijk direct aan denken is ´nepnieuws´, dat wil zeggen de variant waarbij er boze opzet is. Het gaat hier dus niet om desinformatie, die bijvoorbeeld per ongeluk niet correct is.

Digitalisering en verandering

Wat voor de sociale media geldt, is volgens sommige experts ook waar voor digitalisering in het algemeen. In vele gevallen kunnen we dingen sneller doen, maar niet per se beter. Alles gaat sneller, maar keer op keer blijkt dat er te weinig tijd is om de dingen goed te doen. Hoe vaak hoor je niet: ´Het zou beter zijn als we het op deze wijze zouden doen, maar daar is simpelweg geen tijd voor´. Met andere woorden, zorg dat je output eerst in orde is, de kwaliteit van je content bedoelen we daarmee, daarna is een efficiënte distributie via de verschillende (sociale)media een vraagstuk. 

Dit verhaal gaat ook op voor communicatie in het bedrijfsleven. Het is leuk om de verschillende media en apps te hebben, maar door constant ´aan´ te moeten staan, blijkt dat veel medewerkers van bedrijven niet tot rust kunnen komen. Er gaan daarom steeds meer stemmen op die zeggen dat er een recht is op het niet bereikbaar zijn. Je ziet het, nieuwe technologieën zorgen voor veranderingen in het dagelijks leven; de manieren waarop mensen met elkaar omgaan en wat hun verwachtingspatronen op dit gebied zijn.