Social Media brengt je in contact met de doelgroep

Social Media kan heel handig zijn om op de hoogte te blijven van vrienden en familie, of het laatste (nep)nieuws te lezen. Als ondernemer kan Social Media ook voor commerciële doeleinden ingezet worden. Maar diensten als Facebook en Instagram zijn meer dan reclameborden op internet, door op de juiste manier gebruik te maken van Social Media kun je bouwen aan beter klantcontact en een sterk netwerk waar je op voort kunt bouwen. Hoe bereik je de juiste doelgroep met de minste tijd, kosten en energie?

 

Voorbeelden van Social Media diensten

Dit zijn vier populaire Social Media platformen:

 

  • Facebook: Met een enorme gebruikersgroep en veel mogelijkheden om te adverteren is Facebook een effectief Social Media platform. Ondanks de discussie over de privacy op Facebook blijft het een platform waar je als ondernemer niet omheen kunt.
  • Instagram: Deze Social Media dienst is vooral een manier om foto’s te delen, al zijn er in de loop der tijd veel functies aan toegevoegd. Met name voor ondernemers met visueel interessante producten of creatieve diensten kan Instagram heel waardevol zijn.
  • Snapchat: De “hippe” concurrent van Facebook spreekt meer aan bij een jonge doelgroep en moet het vooral hebben van innovatieve ideeën. De commerciële mogelijkheden zijn vooral voor kleinere ondernemers wat beperkt, dat geldt ook voor het aantal actieve gebruikers.
  • Pinterest: Dit is een sterk visuele dienst, in tegenstelling tot Instagram deel je vooral plaatjes van andere personen en bedrijven. Dit digitale prikbord is vooral populair bij vrouwelijke gebruikers.

 

Hoewel het aantal personen met een Google+ account enorm hoog is, blijken de meeste mensen er geen gebruik van te maken. Als Social Media platform zal het daarmee niet de eerste prioriteit hebben.

 

Interactie gaat boven klanten werven

Met alleen advertenties zul je op Social Media niet populair worden. Gebruik het vooral als communicatiemiddel zonder te sterke commerciële uitingen. Het is een manier om je merk te versterken en de interactie met jouw doelgroep aan te gaan. Jouw eigen website of webshop is de plek waar je diensten en producten verkoopt, Social Media is een manier om jouw (potentiële) klanten te motiveren én te activeren.

 

Meer informatie op: https://www.jakency.be/social-media/